Изаберите праву играчку за Ваше дете

Узраст као критеријум за класификацију играчака

 

 

Узраст утиче на функцију играчака у дечјој игри. Постоје играчке за све узрасте (лопте), али се начин њене употребе разликује у разним периодима живота детета. Млађа деца, под утиском новине, дуже времена проводе упознајући играчку коју срећу први пут, док старија, после краћег увида, прелазе на њено брже систематско испитивање. Суочена са више нових предмета, млађа деца се опредељују за један од њих, занемарујући друге, док старија све систематски разгледају и опробавају. Старије дете ће ставити лутку у обичну кутију замишљајући да је кревет, док млађи желе прави креветац за лутке, умањену копију реалног кревета. То значи да се игра маште развија у правцу све већег удаљавања од виђене ситуације ка замишљеној, мисаоној ситуацији, када се сама активност све више одваја од предмета који су за то потребни. На старијим узрастима, можемо срести и игре без материјалног ослонца на играчке.

Полазећи од поменутих карактеристика дечје игре, њене функције и потреба деце на разним узрастима, направљена је и следећа подела играчака које се препоручује за поједине узрасте у току предшколског детињства:

  • Од 3-4 године:

Лутка за децу

Сликовницелутке и одећа за њих, креветић или колевка за лутку, прибор за ‘’прање’’ и ‘’пеглање’’ луткине одеће,’’посуђе и прибор за кување’’, кухињски намештајтелефонприбор за песак и воду, боје и веће четкицепапир , крупније воштане кредетестоглина, лопте разних димензија, коњић за љуљање, кутије…Крупније дрвене играчке на точковима које се могу вући. Једноставан прибор за сечење и лепљење(маказе са заобљеним врхом), илустроване ревије и плакати за сечење, већи дрвени блокови и комади дасака, аутомобилске гуме, дрвени авиони и возила, тобоган, једноставнија одећа за прерушавање.

  • Од 4-5 година:

Исте играчке,које се користе на ранијем узрасту. Затим,обруч,прибор за игре лекара,кувара…Уз више одеће за прерушавање,уже за прескакање и пењање,писте за аутомобилчиће,компликованије пазле, слагалице и мозаицигињол лутке, мноштво разноврсног прибора за сликањецртањелепакkолаж папирперле за низањепластелин, шатор и кућица…

  • Од 5-6 година:

Домине

Исте играчке,које се користе на ранијем узрасту. Са још више материјала за сликање, цртање и моделовање, конструкторски материјали компликованије структуре и са ситним елементима, мозаици, мноштво одеће и реквизита за прерушавање и маскирање, стоне штампане игре, домине, карте, пазле, мали бицикл, вијачачиграфудбалска лопта, разни материјали за драмске игре- Породице и Продавнице… затим лутке и намештај за њих, играчке са ликовима животиња, аутомобилчићи…

  • Од 6-7 година:


Исте играчке које се користе на ранијем узрасту. Реквизити за бадминтон, играчке за гађање, змај, лопте разних врста, лутке које су у стању да изводе разне радње и одговарајућа опрема, компјутерске игре, још више материјала за разне врсте стваралаштва, играчке које припремају децу за школу(игровни листови из математике, природе и друштва, којима се вежба графомоторика), дидактичке игре, игре стратегије…

Узраст није нарочито прецизан критеријум за одређивање, када ће се којем детету понудити која играчка. Све зависи од индивидуалних склоности детета,степена његовог развоја, искуства, склоности. Одрасли могу да погреше, нудећи детету играчку коју оно не може да разуме, нити да рукује њоме. Уколико дете добије играчку сувише рано биће обесхрабрено својом неспособношћу, да је употреби на прави начин и вероватно ће је одбацити изгубивши стрпљење у узалудним покушајима да је превазиђе.