Предшколска група 1
Трајање пројекта од 10.10.2022. године до 19.01.2023. године
Васпитачи: Мира Паприка
Зорица Мијаиловић Јелић
Посматрањем и праћењем дечијих интересовања дошли смо до закључка да се веома радују активностима са водом као и за манипулисање са њом. Задржавају се у купатилу, потапају различите материјале, пресипају, „туширају“ се.
Диди: „Миро, направили смо праву поплаву“.

Потом узимају зогер па купе воду коју су просули. Дечак Васа улази у расправу са децом која праве поплаву у купатилу: “Па немојте то да радите, кад немамо воде. Ја сваки други дан немам воду, не могу тада ни да се купам а ви се тако играте“.
Девојчица Дуња предлаже да истражимо воду и то како је можемо чувати а Ленка даје име нашем пројекту „Капљица воде“ са чиме се и сва остала деца слажу.
Почињемо са израдом почетног паноа где су деца постављала питања на ову тему као и делила њихова сазнања са другарима:
Дамјан: „Волео бих да сазнам како има воде за целу планету?“,
Ленка: „Шта све живи у води?“
Дуња : „Волела бих да сазнам у коју реку се улива река Љиг ?“
Дача: „Некада су људи воду пили са извора јер тада није постојала чесма“
Ђорђе: „Знам да јако мало организама може да живи без воде, то су бактерије. Знам да је вода настала од неких ћелија“.
Путем почетног паноа и вибер групе обавештавамо родитеље о теми пројекта који ћемо истраживати и позивамо их на учешће у реализацији пројекта.

Од родитеља добијамо идеје и предлоге везане за пројекат али и њихово учешће у њему.
Неки од предлога:
• „Посетите реку Љиг“
• „Организујте игре са водом“
• „Ја бих дошла да изведем експерименте са водом“…..
Као провокацију васпитач у собу уноси глобус. Велики број деце се први пут сусрео са глобусом. Са великом пажњом прате које су то водене површине. Викторија: “ВАУ! Па ја нисам знала да толико воде има на планети“

Деца од куће доносе енциклопедије и књиге везане за тему нашег пројекта, као и њихове фотографије са мора, обиласка реке и базена.
Васпитач подстиче разговор о летовању, да ли се пије вода из мора, ко зна да плива, помињемо фонтане, пецање на реци и вожњи бродовима и чамцима. Након овог разговора сви заједно одлазимо прво до малог потока Годевца који се улива у реку Љиг .

Деца закључују да је поток скоро па скроз пресушио.
Следећа станица нам је река Љиг.

Девојчица Марија која живи поред реке закључује да се река Љиг сваки дан све више смањује.
Посматрајући реку запажамо у ком смеру ће ићи наше истраживање, тако што постављају питања на која желе одговоре:
Диди: „Ја сам чуо да вода може да кружи па ме занима како“,
Сташа: „Како се то вода претвара у лед“
Јока: „Шта је то водена пара“…..
Пројекат иде кући…
Деца имају задатак да за викенд цртежима на одређени место бележе за шта су све у току дана користили воду. Да разговарају са родитељима о својствима воде и употреби али и начину како да је сачувамо. Родитељи бележе активности које су у току дана урадили уз помоћ воде. Свако дете је представило свој рад.

Дечак Димитрије и његови родитељи су навели да су највише воде потрошили за купање а да су је штедели тако што су заврнули чесму док су стављали шампон на косу.
Дамјан и његов тата су највише воде потрошили док су прали кола. А штедели су је тако што су приликом прања зуба заврнули славину док трљају зубе.

Испред деце стављамо једну празну посуду, чашу и флашу.Питамо их за шта шта је највише воде коришћено док су радили домаћи задатак (за кување, прање, заливање, пиће…). За сваку намену сипамо воду у посуду и чашу из флаше. Пола напуњене посуде водом биће лекција о важности воде у нашем животу. Затим посматрамо воду и водимо разговор о томе да ли она има боју? Дечак Павле мирише воду и закључује да нема мириса а Ленка је проба да би оценила каквог је укуса. На основу свега напоменутог деца закључују да вода нема укус, мирис ни боју.
Дечак Ђорђе се обраћа осталој деци: „ Знам ја да вода нема боју али некако бих волео да је ипак плава“. Како би смо помогли Ђорђу да обоји воду доносимо боју за колаче. Деца сипају у пластичне чаше са водом боју за колаче (у сваку чашу по кап боје). Посматрамо шта се дешава и деца закључују да вода добија боју. У сваку чашу убацујемо и парче убруса, тако спајамо чаше.

Васа: „ Мислим да смо сада направили дугу“
Лена: „Ево успели смо Ђорђе да ти обојимо воду у плаво“
Ђорђе: „Да, јесте сада плава али ја бих ипак ако могу и да је пијем“
Ленка: „Па не можеш да је пијеш, то није здраво“
Анђа: „Та вода сада није за пиће“
Лена: „Ја не пијем ни воду са чесме мислим да ни она није здрава“
Дамјан: „Ни ја, ја сваке недеље идем са мојим деком у Врујце, тамо има извор па точимо воду“
Како би одговорили на ове дечије изјаве у госте нам долазе из ЗЗЈЗ из Ваљева. У нашој групи гостује хемијски лаборант Жељко. Он показује деци средства која су му потребана за његов посао. Каже им да он сваког месеца долази у наш вртић како би проверио квалитет воде коју пијемо и да је наша вода здрава за пиће.

Деца имају прилику да овог пута они узму узорак воде и пошаљу га на анализу у ЗЗЈЗ.
Након узимања узорка Стефан пита нашег госта да ли се код њега плаћају рачуни за воду’? Жељко им одговара да се то не ради код њих.
Одмах након његове посете одлучујемо да истражимо где се плаћају рачуни за воду.

Одлазимо до зграде Комуналца где добијамо и лепе вести да ће проблеми са нестанком воде коначно бити решени.
Након доласка у вртић деца цртају рачуне за воду и користе их у свакодневној игри.
Као нову провокацију у собу уносимо флашицу у којој је залеђена вода.
Таша: „ Уф, па ово је ледено“
Дача: „ Дај, желим и ја то да осетим“. Сви имају прилику да додирну лед „чврсто стање воде“

Васпитач поставља питање деци: „Шта мислите како ова вода може прећи у течно стање“? После мало размишљања Јоца долази на идеју: „ Аха, знам! Ставићемо флашицу на радијатор и тако ћемо истопити лед“. Након неког времена видели смо да лед почиње да се топи али споро. Васа: „Мислим да га не можемо истопити без шпорета“. Из кухиње узимамо електричну плочу уз чију помоћ успевамо да истопимо лед и сазнамо да вода има течно, чвсрто и гасовито агрегатно стање.
Уз помоћ коцкица леда на тањирићу усвајамо како вода у природи кружи. Стављамо их изнад посуде са врућом водом. Деца пажљиво посматрају док пара од вруће воде прави капљице кише на доњем делу тањирића. Закључујемо да киша настаје када се сударе топао и хладан ваздух. Вода се загрева и претвра у водену пару. Када наиђе хладан ваздух пара се хлади и претвара у кишу или снег. Преко кише вода се поново враћа на земљу и кружење се наставља.

Посета родитеља…
У госте нам долази мама девојчице Андрее која је предложила да њих две изведу експерименте са водом.

Експерименти су се само ређали а деца уживала: Пробуши балон са свећом, пробуши кесу пуну воде са оловкама, обоји воду али тако да можеш да је попијеш, шта плива а шта тоне…
Уз помоћ цедевите Андреа боји воду у наранџасту боју а деца уживају у дегустацији.
Андреа: „Ево, Ђорђе успели смо да обојимо воду а да можемо и да је пијемо“.
Након посете Андреине маме, дечак Дамјан је пожелео да у госте доведе сестру Ђурђу и изведе експеримент са њом.

Уз помоћ кокица и воде праве лаву.
Деца у свакодневним слободним активностима користе воду. Пресипају, потапају, закључују самостално шта у води плива, шта тоне, узимају играчке и перу их.
Док су се играли пресипања воде код деце се развио такмичарски дух.

Марија и Јоца су се такмичили ко ће пре да преспе воду из чаша. Остала деца су се брзо окупила око њих и почела да навијају.
Пратећи дечија интересовања организујемо такмичарске игре на радост свих.





„Напуни ванглу“ – Деца су подељена у екипе у формацији колоне. Испред колоне се налази пуна вангла воде а на крају празна вангла свако дете има у рукама једну чашу. Деца имају задатак да што више воде преспу у чашама у празну ванглу.
Ухвати чеп – У провидним посудама пуним воде налази се једак број чепова, задатак сваког детета је да уз помоћ штипаљке ухвати чеп и стави га у посуду која се налази поред. Такмичи се по два детета.
Дечак Васа је био најбржи од свих и на самом крају изазива и васпитачицу.
Васа: „ Миро да ли смеш да се такмичиш са мном?“
Васпитачица радо прихвата изазов али Васа и њу побеђује, по уласку у собу добија медаљу као награду за победу.
Ко ће брже, ко ће пре? Подељена у екипе деца имају задатак да уз помоћ чаша на штапу преспу сву воду из посуде пратећи низ.
У овој такмичарској игри победиле су девојчице које су биле посебно поносне.
Наредну провокацију нам уноси девојчица Даница. Она доноси теглу са водом у којој се налази њена рибица. Она је била јако поносна и са великим одушевљењем је причала о својој рибици. Како рибици није дала име, деца су давала разне предлоге а на крају је Ленка предложила да се рибица зове Северњача што је управо и значење Даниног имена.

Даница: „Знате ли ви где све живе рибице“
Дамјан: „У акваријуму“
Вића: „ На мору, мене је једна рибица грицкала док сам пливала“
Наредног дана фотографије са мора доносе Дуња и Викторија, док Стефа доноси слику са брода.
Васпитач подстиче разговор о летовању, да ли се пије вода из мора, ко зна да плива, помињемо фонтане, пецање на реци и вожњи бродовима и чамцима.
Стефан: „Ја сам се тада на броду много уплашио, били су велики таласи и брод се само љуљао“.
Гледамо кратак филм о таласима https://youtu.be/9M6eWK4VG1g , након чега правимо своје бродиће.

Деца бирају шта ће правити и на који начин бродове или макету мора.

Слављење пројекта:
Како је дечија заинтересованост за воду била све мања у договору са њима одлучили смо да завршимо наш пројекат.
У госте позивамо другаре из Старије групе 2 и презентујемо им све што смо усвојили у току трајања пројекта. Свако дете је самостално бирало шта ће презентовати или који експеримент извести.

Алекса се одлучио за експеримент са свећом, балонима и водом.
Таша је изазвала сестру Јовану која похађа старију групу и такмичила се са њом у игри Ухвати чеп.

Димитрије упознаје другаре са кружењем воде у природи.
Ленка и Даница боје воду уз помоћ цедевите и деле је другарима да је пробају.

На крају наш хор изводи песму „СПАСИТЕ ВОДУ“

Након презентације пројекта обилазимо све васпитне групе у вртићу и све запослене и делимо им мотивационе цртеже на тему „Чувајте воду“ уз молбу да чувају воду јер без воде нема живота!

Наши утисци о пројекту
Пратиле смо дечија интересовања, предлоге и идеје, зато се пројекат стално надограђивао и ширио. Али све у смеру воде.
За разлику од прошлог пројекта у ово истарживање се укључио мањи број родитеља. Давали су идеје и предлоге али су се слабо укључивали.
Оно што је за нас посебно важно а везано је сам пројекат јесте укљученост девојчице Данице. Она се максимално укључила у пројекат, рецитовала је песме о води, у такмичарским играма је често побеђивала, са великим самопоуздањем је причала о својој рибици коју је донела у вртић пред целом групом (што пре није био случај), изводила је експерименте и учила осталу децу кореографију за песмицу о води.
Процесни пано током трајања пројекта



