У периоду од 18.04.-21.04.2024. одржана је стручна конференција за васпитаче у
хотелу „Ђердап“, у Кладову. Тема коференције била је „Грађење заједништва деце и
одраслих у вртићу и локалној заједници“. Циљ скупа је био јачање компетенција
практичара у предшколским установама, за рефлексивно преиспитивање практичара у
циљу грађења заједништва кроз кључне димензије развијања реалног програма.
Током конференције васпитачи су били у прилици да уче на основу приказа примера за
учење. У већини радова виде се искораци у начинима повезивања са породицом и
локалном заједницом, као и стварање прилика за заједничко учење деце и одраслих у и
изван вртића.
Видљиво је настојање васпитача да сарадња са породицом прерасте у партнерство.
Радови су организовани у четири тематске сесије:
1. Укљученост и учешће деце у развијању реалног програма
2. Истраживање деце и одраслих у оквиру теме/пројекта
3. Рефлексивна пракса као подршка грађењу заједништва деце и одраслих
4. Пут ка партнерству између вртића и локалне заједнице
Првог дана конференције Слободанка Радосављевић, председница УО СУВС-а је
отворила конференцију и најавила да је ове године јубилеј, 20 година од оснивања
удружења. Приказан је филм о протеклих 20 година рада истрог. Након филма у
уводном излагању говорила је и проф. др Живка Крњаја која је скренула посебно
пажњу на важност обрасца истраживања у пројектном планирању.
Представљен је нови часопис „Праскозорје“ који ће излазити једном годичње и који се
бави промоцијом предшколског васпитања и образовања и професионалног деловања
практичара. Дата нам је информација да ће до јесени почети са радом Дечје село по
идеји СУВС-а. Оно ће бити смештено у близини етно села Моравски конаци.
Другог дана на програму је било осам сесија, а на свакој је презентовано по 4 рада.
Пратиле смо прву сесију на којој се прво представила П.У: „Вера Гуцоња“ из Сомбора
са радом „Требало ми је 4 године да научим да цртам као Рафаело, а цео живот да
сликам као дете“. Пројекат је почео тако што је девојчица доносила своје продукте од
куће након летњег распуста што их је навело да се играју бојама и да се пројекат
прошири на остале уметности. Ново што смо видели је да је током пројекта коришћена
„путујућа свеска“, која је ишла од куће до куће и да је свака породица оставила свој
траг идејама, песмама, причама. Захваљујући свесци, све породице су биле укључене у
пројекат.
Друга презентација била је П.У. „Ђурђевдан“ из Крагујевца са темом „Пећински
људићи“. На нас две ова презентација је оставила најјачи утисак тога дана. Пројекат је
почео на иницијативу једне мајке, која је предложила заједнички одлазак у Т.Ц. где се
одржавала интерактивна радионица са темом „Авантуре из каменог доба“. Деца су са
усхићењем једва чекала да оду, а родитељи су помогли да се то и оствари. Сама
радионица је била инспиративна како за децу, тако и за одрасле, од одеће коју су
облачили као пећински људи, приче о њима и њиховом животу, лову, уметности,
животињама. Васпитач је приметио да деца и након викенда су наставила да се играју
пећинских људи. Тако је кренуо пројекат… у овом пројекту се види максимално
укључивање породице уже и шире, као и локалне заједнице.
Трећа презентација је била П.У. „Пчелица“ из Ниша са темом „Помозимо свету,
спапсимо планету“
Идеја за пројекат кренула је од деце, која су након невремена кренула да запажају да је
двориште пуно смећа. Направљена је кутија за рециклажу, а деца су почела да одвајају
отпад.како се пројекат ширио, све више су се укључивали родитељи, деца заједно са
васпитзачем рециклирају папир и тако праве „Еколошки споменар“, који је ишао од
куће до куће где је сваки родитељ заједно са дететом оставио писани траг у истој. Циљ
је био ширење свести о важности очувања животне средине.
Четврти су се представили васпитачи из П.У. „Влада Обрадовић – Камени“ из
Пећинаца са радом „ФИ“. У питаљу је млађа васпитна група која нам је показала на
који начин све може да се игра са цевима. Рад је био изузетно занимљив. Приказана је
изузетна сарадња са родитељима и њихов труд и залагање иако се налазе у малој
средини.
Другог дана је било 8 сесија на програму. Пратиле смо трећу на којој су се први
представили П.У. „Бошко Буха“ из Београда, са темом „Двориште вртића као ресурс за
истраживање“.
Покретачи пројекта су васпитачи који су на основу дечјег интересовања јер су деца
свакодневно истраживала дрвеће које их окружује. Њихово двориште се налази на
површини од око 2 ха. Овај рад се нама двема најмање свидео, јер је био најоскуднији,
а имао је доста ресурса. Цео пројекат базиран је само на игри са лишћем.
Други су се представили васпитачи из П.У. „Радосно детињство“ из Новог Сада са
темом „Спремам се, идем на пут!“. Пројекат је настао као наставак претходног
пројекта. Изизетна је сарадња са родитељима и са локалном заједницом. Правили су
превозна средства: авион, брод, воз (ауто је био сачуван од претходног пројекта),
кофере, пасоше… Посетили су туристичку агенцију, Луку у Новом Саду, железничку
станицу. Заједно са родитељима ишли на излет возом…
Најзанимљивија пројекција трећег дана долази из П.У. „Дечја радост“ из Ирига, са
темом „Летимо у свемир“. Покретач пројекта је даровито дете Иван, који се доселио из
Русије и који има велико знање о свемиру уопште и који је свакодневно доносио разне
слике, енциклопедије о истом. Дете је читав пројекат водило, али су се подједнако
укључивала и друга деца. Одлична сарадња била је са родитељима, који су се
свакодневно укључивали, као и са локалном заједницом. Учествовали и освојили
награду на ликовном конкурсу здраве хране са радом „Храна за астронаута“ и освојили
треће место.
Четврта се представила ПУ „Лане“ из Гроцке са темом „Плава планета“.пројекат је
започет провокацијом великог брода од картона , који је изазвао зачудност и упитаност
код деце.Полако почиње да се гради нова просторна целина , у која деца доносе
сликовнице,исецке из новина и пројекат се полако шири на тему воде.Овде се
примећује добра сарадња са родитељима и локалном заједницом.У пројекат су били
укључени родитељи који су географи,фотографи,дека који је водоинсталатер,један тата
који је рониоц..Заједно са васпитачима деца су вршила експерименте а родитељи су
били укључени у акцију Еко патроле у циљу одржавања здраве природне средине.
Рефлексивна пракса кроз приказане примере за учење,и друге формалне и неформалне
примере је прилика да током стручних сусрета васпитачи размене искуства током
стручне конференције.квалитету доприносе посебно примери,у којима се уочава да је
фокус васпитача на препознавању и уважавању различитости сваког детета и њихових
породица,и грађење културе вртића на тим основама.У већини радова се види искорак
са повезивањем вртића са породицом и локалном заједницом.
Следећи Сусрети васпитача одржаће се у Врњачкој Бањи од 11.10-13.10.2024 године
са темом „ Један дан у вртићу-Подржавање и уважавање дечје игре и истраживања у
вртићу и ван њега“